COORDINATOR
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Débora Areces is a lecturer in the Department of Psychology of the University of Oviedo, in the area of Education and Developmental Psychology. Her main areas of research are the use of virtual reality with therapeutic purposes and the early assessment and intervention in children with Neurodevelopmental Disorders through collaborative approaches.
More specifically, her research mainly focuses on the early assessment and intervention of ADHD and learning disabilities from an innovative perspective. She is author of more than 50 scientific papers (indexed in Journal Citations Reports) and more than 10 chapters of books published in both Spanish and English.
In addition, she has international collaborations with University College London (United Kingdom), the University of Porto (Portugal) and James Cook University (Singapore). She has also made several contributions to national and international conferences, having taken part in the organizing committee in several of them.
Moreover, she has participated in national and European projects related to Learning Disabilities, ADHD and Self-Regulated Learning.
Trinidad García is Associate Professor in the area of Developmental and Educational Psychology at the University of Oviedo. Her main lines of research include attentional difficulties, executive functioning and creative thinking.
She is co-author of more than 70 articles published in JCR and more than 10 book chapters in prestigious publishers such as Pirámide, Octaedro, or Tirant to Blanch. She has also participated in several national and international research projects as a researcher and attended more than 30 national and international conferences.
Trinidad has carried out research stays in 4 international centers, having several international publications with members of these institutions. Trinidad is a regular reviewer of originals in journals as well as in relevant positions of JCR, as well as Academic Editor of the journal PlosOne.
Los mecanismos autorregulatorios juegan un papel esencial en el aprendizaje y la adaptación a diversos contextos de la vida diaria, tanto en edades tempranas como en etapas posteriores del desarrollo. Dentro de este contexto, encontraremos habilidades tanto las más relacionadas con el control del comportamiento, tales como la inhibición de respuestas o la flexibilidad cognitiva, componentes esenciales del Funcionamiento Ejecutivo o Funciones Ejecutivas (FE); así como otras más relacionadas con el control y monitoreo de los procesos cognitivos y de aprendizaje, o funciones más de tipo metacognitivo.
En el presente Simposio se exponen cinco propuestas recientes encaminadas a mejorar los procesos de evaluación e intervención en las FE y las habilidades autorregulatorias desde una perspectiva multinivel y comprensiva, abordando para ello a los tres agentes educativos esenciales: alumnado, profesorado y familias.
Desde esta perspectiva multinivel, se espera: en primer lugar, dar una visión más comprensiva de las alteraciones en las FE y las habilidades autorregulatorias en diferentes etapas educativas; en segundo lugar, aportar información reciente y relevante sobre nuevos enfoques en el abordaje de dichas alternaciones, tales como el Sistema de Apoyo Multinivel (Multi-Tiered System of Supports- MTSS); y, en tercer lugar, animar a la reflexión y discusión sobre dichos enfoques y proponer futuras líneas de trabajo en este sentido.
Los resultados expuestos en este Simposio contribuirán a un mejor conocimiento del estado actual de la investigación en evaluación e intervención en las FE y las habilidades autorregulatorias desde un abordaje actual y multinivel, así como a una reflexión sobre las implicaciones educativas, actuales y futuras, de los hallazgos obtenidos en los diferentes estudios que se muestran.