Psychoeducational conditions and socio-emotional risk in adolescence
ISAIAS MARTIN RUIZ
COORDINATOR
SYMPOSIUM SPEAKERS
Short CV
Profesor Contratado Doctor del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, de la Facultad de Psicología y Logopedia (Universidad de Málaga).
Licenciado y Doctor en Psicología con la Tesis “Dificultades de Aprendizaje, un estudio longitudinal”. Máster en Atención Temprana, Titulo de experto en Psicología Educativa EFPA (2009) y por el Colegio Oficial de Psicología (2019). Investigador Responsable del grupo de investigación PAIDI SEJ 521 “Dificultades de Aprendizaje y Alteraciones del Desarrollo”.
Su carrera profesional ha sido como psicólogo educativo en todas las etapas educativas durante más de 19 años. Miembro acreditado de Psicología Educativa, asesor y coordinador de Psicología Educativa del COPAO en Málaga.
Las líneas de investigación actuales están relacionadas con las NEAE y Atención a la diversidad, factores predictivos de las lectur y la escritura, la prevención neuropsicológica de las DA, así como el desarrollo sociocognitivo de los alumnos con DA.
Numerosas publicaciones nacionales e internacionales sobre lenguaje escrito, dificultades en el aprendizaje, dislexia, e intervención temprana.
Participa actualmente como miembro del Grupo coordinador del proyecto PsiCE “Psicología basada en la Evidencia en Contextos Educativos” patrocinado por la Universidad de la Rioja y el COP. En la actualidad, se desarrolla como IP dos proyectos de investigación sobre los predictores psicolingüísticos de la lectura y escritura en alumnado con DEA, financiados por Fondos Feder y la Universidad de Málaga.
Docente y coordinador del Máster Interuniversitario de Psicología Educativa
Symposium abstract
The scientific literature shows that there is currently great interest in well-being of students with high abilities. In this regard, research results are contradictory; some studies defend the greater resilience of this group and others point out their vulnerability.
This symposium focuses on analyzing some elements that may influence this variability of results.
Firstly, social representations about their psychological and subjective well-being (life satisfaction, positive affect and negative affect) have been studied, which condition the detection of the teaching staff and families, the identification and subsequent educational intervention with these students.
Secondly, the concerns and challenges perceived by parents whose children have high abilities regarding the educational environment were studied.
The analysis of the different responses provided to these students in schools once they have been identified and their impact on their well-being are presented in the third place.
Finally, the impact on their well-being of other extracurricular activities, offered outside school hours, by educational institutions: schools, music conservatories, academies, sports clubs, etc., has been evaluated.
On the basis of the results obtained, we reflect on the educational keys that enhance the well-being of highly gifted students and their families.