Educational transformation and socio-emotional well-being: innovation and teacher empowerment for inclusive education in diverse contexts
TERESA POZO-RICO
COORDINATOR
SYMPOSIUM SPEAKERS
- Teresa Pozo-Rico
- Andrea Izquierdo
- Natalia Pérez Soto
- Esther Heredia Oliva
- Lorena González Ros
Short CV
La Profesora Titular Teresa Pozo-Rico, Doctora en Investigación Educativa, ejerce en el Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica de la Universidad de Alicante. Con un h-index de 13 y un indicador de productividad científica de 4.5 puntos, ha obtenido reconocimientos como un sexenio de la CNEAI y otro de la AVAP. Su tesis doctoral, defendida en 2016 y premiada en 2019, incluyó investigación transcultural en España, Moldavia, Ucrania, Rumania, Argentina y Finlandia, además de recibir la mención “cum laude” e internacional.
Es Investigadora Principal de tres proyectos relevantes: uno financiado por el Programa de Promoción de la Investigación en la Comunidad Valenciana (Ref. GV/2021/153), otro por la Universidad de Alicante (Ref. GRE20-22-A), y el tercero por la Comisión Europea en el programa Erasmus+ (Ref. 2023-1-PL01-KA220-HED-000156880). Participa también en proyectos nacionales (PID2021-125279OB-I00, EDU2015-64562-R) e internacionales (INSHIP 19, 19-KA203-060579), y forma parte del grupo de investigación SOCEDU (VIGROB-140), con significativa producción científica.
Como docente en Psicología Evolutiva y Educativa, imparte clases en Grado de Maestro, Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Trabajo Social y Psicología, y en programas de Formación del Profesorado e Investigación Educativa. Ha codirigido tesis doctorales y supervisado prácticas en centros educativos. Participó en el Proyecto 110378 “INEDITA” del PNUD para apoyar a estudiantes en situación de vulnerabilidad.
Además, colabora con el Servicio de Formación del Profesorado en proyectos para la formación docente. Cuenta con tres trienios y dos quinquenios de servicio y ejerce como subdirectora del Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica. Sus áreas de investigación incluyen la formación docente, enseñanza y aprendizaje, inteligencia emocional, rendimiento académico, burnout, y entornos educativos e-learning.
Symposium abstract
Associate Professor Teresa Pozo-Rico, Ph.D. in Educational Research, works in the Department of Developmental Psychology and Didactics at the University of Alicante. With an h-index of 13 and a scientific productivity index of 4.5, she has earned recognitions such as a six-year research term from CNEAI and another from AVAP. Her doctoral thesis, defended in 2016 and awarded in 2019, involved cross-cultural research in Spain, Moldova, Ukraine, Romania, Argentina, and Finland, earning both cum laude and international distinctions.
She is the Principal Investigator of three significant projects: one funded by the Scientific Research Promotion Program in the Valencian Community (Ref. GV/2021/153), another by the University of Alicante (Ref. GRE20-22-A), and a third by the European Commission in the Erasmus+ program (Ref. 2023-1-PL01-KA220-HED-000156880). She also participates in national projects (PID2021-125279OB-I00, EDU2015-64562-R) and international initiatives (INSHIP 19, 19-KA203-060579) and is a member of the research group SOCEDU (VIGROB-140), with significant scientific output.
As a professor of Developmental and Educational Psychology, she teaches in programs for Primary and Preschool Education, Physical Activity and Sports Sciences, Social Work, and Psychology, as well as in Teacher Training and Educational Research programs. She has co-directed doctoral theses and supervised internships in educational centers. She participated in the UNDP Project 110378 “INEDITA” to support students in vulnerable situations.
She also collaborates with the Teacher Training Service on projects for teacher education. She holds three three-year and two five-year service terms and serves as Deputy Director of the Department of Developmental Psychology and Didactics. Her research areas include teacher training, teaching and learning strategies, emotional intelligence, academic performance, burnout, and e-learning educational environments.